Dec 18, 2014

Safety first

Last post aritu aku dah share pasal marabahaya di jalan raya.
Ni nak sambung cikit lagi.
Arini aku ternampak lagi 2 orang kakak duk main henfon atas moto.
Aku rase nak bertegur sapa jeee. Hihh.
Ntah kenapa aku geram betol tengok gejala macam ni.
Santai sungguh.

Bahaya #3
Dah lah main henfon atas moto kan, takdek safety wear plak tuh.
Berbaju kurung & sandal/kasut biasa sahaje.
Aku?
Siap dengan jaket, kasut motor, sarung tangan dan mask. Helmet yang ade penutup. Bukan helmet kura-kura.
Tu semua prepared by husben. Hihi.
Bukan nak show off ye. Tapi KESELAMATAN itu penting.
Mula-mula aku naik moto ni, memang seriau ya. Dah memacam imagine. Tapi, itu je lah transport yang memudahkan kitorang gi keje, redho saje. 

Helmet
Memang diorang ni pakai helmet, tapi bile dah main henfon tu...cermin helmet dinaikkan ke atas. Sebab senang nak tengok skrin henfon. Tujuan cermin helmet ni kan kakk...supaya kita tak terkena serpihan-serpihan batu ker...habuk-habuk jalan tu ke muka kita. Sakit kak oii kalau terkena batu tu bila kelajuan motor selari dengan kelajuan batu yang menghentam muka kita. Ehh? Ade ke macam tu? Haha. Dah macam cekgu sains.

Jaket/Sweater
Kalau akak-akak takmo pakai jaket, pakai sweater pon ok. Tujuan sweater/jaket ni supaya tudung or rambut-rambut akak tak melayang-layang dek angin. Bile tudung or rambut melayang, mesti kite berusaha nak membetulkan ia, bukan? Skema plak ayat. Dalam masa yang sama, badan kite bergerak-gerak. Konfem suami akak-akak sound sebab susah nak bawak motor. Bahaya tu.

Kasut
Kasut bertutup ok lagi.
Elakkan sandal or selipar or kasut yang terbukak kat depan. Same jugak fungsinye ngan helmet tadi, takot terkena batu yang melayang. Pastu, kalau kene air pon sakit tau. Ingat tak sakit ke? Cer cuba.
Lagi satu, kalau ditakdirkan terjatuh motor la kan..nauzubillah...idaklah kaki tu terseret ke jalan. ewww..sakitnyaaaaa.

Peace no war bebeh!

Ingat pesan cik bedah ni.

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...