Jun 12, 2012

Pelaris

Banyak dah kite dengar pasal kedai-kedai makan dan restoren yang letak pelaris sebagai cara untuk dapat untung.
Makanan takde la sesedap mane...tapi orang yang datang ke kedai tu punye laa full!
Tabiat orang kita...tengok je kedai tu ramai orang, terus masuk.
Tak jenguk dah kedai sebelah die.
Sebab ape?
Sebab kedai sebelah die takdek orang atau kurang orang.
Padahal kedai sebelah tu lagi sedap gamaknye.


Maka, tercongok je la tokey kedai sebelah tu sebab orang yang datang hanye lalu saje.

Jenguk-jenguk lauk...pastu blah.
Same goes to me la. 
Kadang-kadang aku buat gak perangai gini. haha.

Mase tengah makan...bisik-bisik ngan member sebelah..'aku rasa kedai ni pakai pelaris la...tu psl ramai org. Kedai sebelah takde orang tapi lauknya same je'
Penah tak terjadi kat korang situasi mcm ni? 
Penah kaan....
Tapi tetap abiskan makanan la.
Takkan nak heret pinggan ngan lauk-lauk tu ke meje kedai sebelah. 


Ade sorang member aku ni penah citer yang die penah ternampak 'sesuatu' kat atas atap satu restoren yang sangat glamer ni. 

Napa aku kata glamer?
Sebab restoren mamak. upps.
Mamak mana? Takpela...kalu korang ternampak, korang tepek jek komen kat blog aku ni.
Aku tanye..'sesuatu tu hape?'
Dia jawab 'asap' ...
Ok...'asap kemenyan la tu'
Then die beriyer-iyer deny.
Upenye asap tu menyerupai sesuatu. 
Haha....tak abih-abih sesuatu. Tanye lagi..sesuatu tu ape pulak..
'muke setan' ...kau biar betoiii! Lepas tu tak tanye dah.
Takut die cakap ade 'sesuatu' sebelah muke setan tu pulak.


Balik kampung ari tu...mak aku citer sumthing.

Ok, hok nih lain dari yang lain.
Bukan nmpk 'sesuatu'...tapi 'tak nampak'.
Meremang tak? haha. Huishh..tetibe aku yang meremang sebab duk tulih mende ni malam-malam.

Citer ni dah tersebar..tapi aku rase kedai tu masih kukuh di situ.
Di mana? Zipped! 
Tamau cakap sebab tatau kesahihan citer sebenar.


Statnye gini...

One of the customer ni tetibe nak gi jenguk dapo kedai tu.
Motip? Tatau la. Maybe nak carik toilet kot.
Ape yang die nampak actually sesuatu yang die tak nampak.
Maksud?
Dia nampak suasana memasak di dapor...TETAPI....die tak nampak orang yang memasak. 
Jadi, siapa yang memasak? haha.
Ok, meremang lagik..
Addoiii...hubby ni tido awal pulak malam ni. Hisk.
Bunian? Toyol? Halimunan? 


Dan aku pernah ke kedai tu sekali jek.

Memang full house.
Baru kul 12, lauk pauk untuk lunch sudah abih!
..................??!


*aku tak tau ape jadik kat customer tadi tu.



Wahai peniaga-peniaga yang budiman, kalau korang nak meniaga, silalah meniaga dengan cara yang halal dan jalan yang betol. Sebab duit yang korang dapat tu...korang nak tanggung anak-bini-mak bapak-adik badek jugak. Untung memang untung, tapi sampai bile korang nak buat dosa tu?? Kalau korang taknak pikir sampai biler, korang pikir la perasaan bersalah yang akan haunted korang seumor idop nanti. 



Sekian.

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...