Nov 21, 2013

Arghhh cramp!

Malam tadi cramp lagi.
Sakit...tapi aku takde la teriak duk panggil husben.
Kesian pulak kat die tengah baeekk punya layan mimpi kan. Kesian ke?? Wakaka. Sebenarnye malas nak kejut die.
Dalam sakit-sakit tu, aku cuba luruskan kaki sendiri. Pastu duk eksesais tapak kaki sendiri jugak.
Alas kaki dengan bantal, kasi tinggi sikit untuk lancarkan peredaran darah.
Memang lepas tu akan ok. Sebab it will takes few minutes je. Tapi bangun pagi nanti sisa-sisa sakit tu terasa lagi. Nak buat macam mana kan.
Normal untuk kami-kami yang pregnant ni.
Kekadang sampai balik ofis pon terasa lagi. Tahan jer la sampai hilang. Sambil tu jeling-jeling laa laki kat sebelah dengan harapan die urut betis kite ^_^

Kebiasaannya, cramp ni berlaku kat betis. Tak pernah la pulak aku cramp kat peha atau lutut. Heh. Taktau la pulak kalau ade yang penah rase kan.
Tapi memang sangat-sangat spoil ooooo tetibe terjaga dari tido pehtu rase bisa kat betis. 

Meh kak ton nak bagi tips yang simple untuk elakkan cramp. Hewhew. Semoga bermanfaat.
  • minom air masak banyak-banyak di siang hari (sejak peknan, aku banyak minom air. Tapi sejak peknen larr.....siyes! Sebelum tu...?! Errrr....)
  • pakai stokin dan seluar panjang time tido (dah start pakai stokin sejak 1st serangan cramp aritu. Pheww..)
  • elakkan duduk dengan kaki bersilang dalam jangka waktu yang lama (huk alohhh...ni antare kerjaan feveret aku kat opis nih...)
  • mandi dengan air suam sebelum masok tido
Mane input yang aku dapat, aku amalkan jek. Korang leh la gugel pasal kekurangan nutrien, kalsium dan potasium bagai ni.

Yang aku tau melalui pengalaman dan pembacaan tertentu, cramp ni berlaku dek keletihan otot. For example, pregnant ladies alami cramp sebab die menampung kandungan yang sarat. Same goes to yang kuat bersukan dan berlari, memang akan selalu cramp sebab otot kaki sokmo letih. (...patutlaaa dulu aku selalu cramp. Dulu taktau pun kenapa. Nak gugel pon tak reti)

*penah skali aku cramp time swimming. Ecewahh..term tak leh blah. Puittttt. Padahal selam, angkat pala, selam, angkat pala je.

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...