Jul 18, 2012

Migrain

Dari kecik aku ngidap migrain.
Takleh kene panas ckit.
Takleh makan coklat bebanyak.
Takleh minum milo lebey-lebey.
Nanti kompemmmm...kompem rebah.

Macam-macam rawatan dah aku buat since aku diagnosed with migrain.
Dah besar, baru aku paham yang migrain ni takde specific ubat.
Cume kene careful jek.
Tapi keje aku yang duk ngadap pc dalam opis ber-econ 8 jam ni pon leh kene tau.

Aku penah wat homeopathy once.
Tak berapa nak ingat cemane rawatan die.
Yang aku leh recall..ade banyak salur-salur wayar duk tertepek kat kepala aku. Pastu ade satu machine yang akan kuar die punye result hasil dari tepekan wayar-wayar tersebut.
Abih buat mende alah tu, doc kasi aku pil.
But, the result still same. Migrain masih wujud dan aku masih berjuang sehingga kini untuk tahan sakit. Urghh!

Aku jugak penah wat brain-scan..kot-kot ade tumor.
Pon tak ingat kat spital mana. haha.
Dah la migrain, banyak makan semut pulakkk tu.

Gini la rupe mesin scan tu.

Takot oiii.
Slowly jek stretcher tu bergerak bawak aku masok dalam space bulatan tu.
Terkebil-kebil bijik mate aku tengok keliling.
Part stretcher tu stop....ahh sudahhh...ape pulak ni.
Rupenye mende alah tu tengah scan otak aku. zzztttttttttttttttttttt.
Sayup-sayup jek aku dengar doc-doc kat situ teriak suh aku bertenang.
Haha..diorang boleh nampak aku gelabah ke weiii kat dalam tu? Kahkah.
Ok..Ok..bertenang...bertenang.
Tah berape lame aku kat dalam tu pon aku tak ingat.
Kuar-kuar jek, aku rase pucat semacam. Takot ngan result.
Tapi, Alhamdulillah..result sangat ok. Takde tumor.
Dan doc sahkan memang aku hidap migrain yang agak terok waktu tu.

Guys, kalau rasa sakit kepala sampai muntah-muntah dan rasa nak hantuk pala kat dinding, means your migrain sangat-sangat perlu diberikan perhatian.
Cara aku..senang je. Basuh kepala ngan air dan terus tido.
In couple hours, its gone. Really.
Waktu tu, segala mala ubat dah tak guna dah.

Sesekali kita kene try cara tradisional pulak.
So, aku jumpa Ustaz Lokman..kat Bukit Antarabangsa.
Kot-kot la kan ade 'pendatang tak diundang' yang menghuni tubuh kite. Sebab tu kita sakit.
Alhamdulillah jugak...takde ape-ape. Maknanye, aku bebas dari sebarang gangguan dan penyakit bahaya seperti tumor. Syukur!
Ok, kasi try sama ini cara. Sama-sama kita cuba.


1. Baca Surah Al-Fatihah (1kali)

2. Baca Ayatul Kursi (3 kali)

3. Baca Surah Al-Ikhlas (3 kali)

4. Baca Surah Al-Falaq (1kali)

5. Baca Surah An-Nas (1kali)

6. Baca Surah Yaasin ayat ke-58 (3 kali)

7. Baca Selawat atas Nabi SAW (3 kali)

NOTA: Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit.  


*for migrainer, kene minum air suam banyak-banyak.
Maybe sebelum ni aku sangat jarang berjinak-jinak sama air suam. Selalu kene bebel ngan husben. Sebab tu migrain slalu hinggap.
Minum pon acah tak acah jek.
Now on aku baru nak start minum air suam banyak-banyak.

InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...