Feb 15, 2012

Ustaz Rujhan

Dalam orang sedang berfenomenakan Ustaz Don, aku dilanda fenomena Ustaz Rujhan Mohd Razali.
Rasanye ramai yang tak kenai sebab Ustaz tu jarang kluar tv.
Die banyak tulis dalam buku dan bekerja di balik tabir je.
Tapi cara bercakap, cara penyampaian dan humor die sangat power!

Kalau dengar die ceramah 1 hari 1 malam pon aku sanggup.

Act, last Sabtu kitorang 1 ofis ade event kat Melaka.
One of the invited penceramah was him la.
Mule-mule jek die jejak kat dewan tuh, aku bajet mesti bosan nih.
Muke serius...
'Komfem ngantuk nihhh'...
Adehh..

Skali die bukak mulut...hamek kau.
Nak tahan gelak..tak bole pulak sebab dah lawak sangat.
Tapi dalam gelak-gelak tu, die bole tak gelak.
Usus aku dah sakit..tapi die rilek jek. Haha.
Aku tengok sum of ofismates aku dah berjurai-jurai ayer mate dok tahan gelak.
Bakpe la korang gi tahan gelak tuh...luahkan...luahkan! hehe.

Isu yang dikupas dan example yang dia bagi sangat berguna.
Sekejap jek kertas A4 yang ade depan mate aku full.
Sangat tak bosan.
Sangat berbaloi.
Sangat enjoy.

Tapi sayang laa..mase yang diberi sejam setengah jek.
Tu pon start lambat.
Aku suke die bukan sebab lawak jek..tapi sebab cara penyampaian die jugak.
Takde berunsurkan politik dan peribadi.
Semuanya berkenaan isu-isu umum yang terjadi di sekeliling kite.

Lepas die buat kitorang sume ketawa sakan, die buat kitorang nanges pulak.
Tang ni...bukan nanges sebab air mate gelak tawa..tapi air mate kesedihan dan keinsafan.
Satu-satu cerita yang dikupas.
Satu-satu video dan gambar yang ditayang kat slide.
Tu la...korang gelak sakan sangat tadi kan....
Dah sume tunduk pandang lantai pulakk.
Okk...termasok aku.

Ooo..pandai ye ustaz.
Aku cube tahan air mate bile ustaz bercerita tentang manusia yang semakin kejam..membuang bayi merata..mendera anak...
Tapi aku kalah bile melihat slide berkenaan binatang yang tahu hargai hidupan lain. Sedihnye bile kenangkan macam tu.
Kenapa manusia yang berakal tak boleh menggunakan akal sebaik-baiknya?
Tapi binatang yang tak berakal mampu mengawal tindak tanduk mereka dari bersifat kejam seperti manusia??

Same-same la kite fikirkan dan renung-renungkan.
Ade akal yang Allah kurniakan.
Jom gune elok-elok.

Apepun, terima kasih Ustaz! 
Tetibe rase nak dengar celoteh beliau di saat depressed yang melanda ini.

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...