Jul 8, 2015

Simple tapi berselera sangat!

Alhamdulillah, parents aku sentiasa update perkembangan mereka dari tanah suci sana thru whatsapp. Keduanya sihat walafiat, walaupun sebelum datang ke sana diorang diberi peringatan bahawa cuaca sangat panas dan dinasihatkan untuk tidak membawa pakaian berwarna hitam. Semoga ma & pa dapat meneruskan ibadah dengan tenang. Amin.

Semalam aku berbuka puasa berdua je ngan Wafa walaupun sah-sah Wafa tak puasa.
Husben ade jemputan buka puasa oleh Bank Islam kat hotel KL mana tah. Amboiii sangat ye bang ^_^ Kemahennn suka. So, aku tumpang orang lah semalam balik ke rumah. Hihi. *usap dada sebab tak payah naik tren. Malas!

Ingatkan nak beli je juadah buka puasa semalam. Senang. Sebab kalau aku duk dapor tu, ntah ke mana-mana budak Wafa ni merayap. Risau dia buat mende tak elok jer. Jatuh tersembam ke hape aku bukan tau. 

Tapi, bila pikir-pikir balik masak jer lah. Kat bazar nuu, macam taktau pulak nak beli apa. Wafa tu, aku suh je dia ngendeng tepi aku time aku memasak.

Ni je lauk aku masak semalam. Simple sangat tapi aku makan bertambah-tambah ^_^


bendi + telor hancur

bahan-bahan:
bendi (cuci dan keringkan), telor 1-2 biji, bawang merah, 1-2 biji lada merah, garam, minyak untuk tumis.

cara-cara:
bawang merah & lada merah ditumbuk, kemudian ditumiskan.
agak-agak dah nak kering, masukkan bendi.
bila bendi dah empuk sikit, masukkan telor. telor tu aku tak kacau dulu. pecah je bulat-bulat masuk dalam kuali.
balik-balikkan bendi dengan telor.
masukkan garam. SIAP!

sambal bilis kering

bahan-bahan:
ikan bilis segenggam, 10 biji cili padi (sebab nak pedas!), beberapa ulas bawang putih, asam keping, garam, gula, minyak untuk tumis.

cara-cara:
ikan bilis digoreng dulu. dah agak garing, ketepikan.
tumis cili padi + bawang putih yang diblend.
biarkan agak kering. kalau rase kering sangat, boleh letak air sikit. 
masukkan asam keping seulas.
then boleh masukkan ikan bilis yang digoreng tadi.
balik-balikkan. lastly taburlah gula dan garam. SIAP!

Ade satu lagi lauk aku tambah. Last minit. Tadaaa!

telor mata, dihiasi bawang dan kicap.
marveles sangat! 

Dah 10 malam terakhir kita ni.
Cepat je.
Selamat menunaikan ibadah puasa yang ke21! :)

1 comment:

  1. Siyesli.... Dah terliur sgt2. Thanx for the bendi resipi. I mmg x reti buat yg ni..

    ReplyDelete

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...