Jun 26, 2015

Puasa kopi

Dulu aku peminat tegar nescafe dan kopi. Tapi lepas kene migrain dan sakit kepala yang teruk, aku stop terus.

Maksud dulu tu, mase aku kecik-kecik. Pagi petang siang malam aku request nescafe kat mak. Tapi start nak masuk sekolah menengah, aku dah stop sampai lah 2 tahun lepas. Kenapa 2 tahun lepas? Aku citer sat lagi. Haaaa..berapa tahun tuh aku tak sentuh. Lebih kurang 20 tahun. Tapi dalam masa 20 tahun tu, aku ade gak curi-curi minom few times. Terus flat!! omg. Terpaksa meneruskan pantang kopi dan nescafe.

Ok, kenapa aku cakap aku pantang kopi setakat 2 tahun lepas? 2013 masa tu kan.
Sebab masa mengandungkan Wafa, aku kepingin sangat nak minum kopi. So, dengan perasaan yang berat (sebab takot kene migrain kann...aku telan la jugak. Ahahaha). Ehh?? Ok jerrrrr. Minom lagi. Ehhh ok lagi laa.....lalu aku meneruskan misi meminom kopi. Sampai la ni dah jadi rutin tiap pagi. Hehe. Cuma masa preggy time Wafa aku tak amalkan minom kopi ni. Sekali sekali je. 

Tapi now aku preggy lagi. So, terpaksa juger puasakan diri dari minom kopi sebelum puasa aritu. Kali ni aku elakkan kopi sangat-sangat sebab hb aku rendah. Dah bawah level normal. Sebenarnya bukan sebab kopi sahaja ya, perlulah jugak makan makanan yang kaya zat besi. Untuk itu, korang boleh google k ^_^

Tetiba semalam kan, teringin kopi masa berbuka! Uwaa...teringat kopi susu yang sedap itu. Actually, boleh minom, tapi at least 2 jam sebelum atau selepas kita makan nasi. Tapi aku sedaya upaya untuk elak minom. Syabas betti!!

Macam biasa, aku masak 2 lauk je semalam. Hihi. 

bawal putih goreng saje.
hmmm...teringat bawal power kat Kota Damansara nuuu.

sambal sotong

Bahan-bahan:
sotong, bawang merah/putih/halia (kisar), bawang besar, blended cili, garam, gula, air asam jawa, air.

Cara-cara:
kisar segala bawang dan halia cikit. tumis.
bila dah naik bau, masukkan blended cili. biar sampai pecah minyak.
bubuh gula. 
masukkanlah sotong. kacau rata. biar kejap.
boleh la taruk garam, air asam jawa dan air ckit kalau nak banyak kuah.
last skali campak bawang besar. SIAP! Err..tak nampak kan bawang besar dalam sambal aku tu. heh..sebab aku tak letak. Tak perasan bawang besar dah kehabisan stok semalam.

Petang ni taktau nak masak apa. Sotong, ikan, daging ada dalam peti tu. Selamat berpuasa semua! :)

No comments:

Post a Comment

Post Saya Yang Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...